top of page

המסך הקטן

כל מה שמעניין בטלוויזיה

אוויר חם

ל"חמצן", סרטו החדש של במאי המותחנים הצרפתי אלכסנדר אז'ה, היה את כל הרכיבים למתכון מוצלח - רעיון טוב, משחק משובח, אסתטיקה נהדרת וגם משהו לחשוב עליו. חבל שבאמצע הדרך כל זה מתפספס

אביה אטס.jpg

איתמר שדה

פורסם: 30.5.21

תארו לכם שאתם מתעוררים בתוך ארון, האוויר שלכם הולך ואוזל, ואין לכם מושג ירוק איפה אתם. את המחשבה המלחיצה הזאת מתרגם הבמאי אלכסנדר אז'ה למציאות מסויטת במותחן המדע הבדיוני דובר הצרפתית "חמצן" שזמין לצפייה בנטפליקס.

אשה צעירה מתעוררת בתוך תא קריוגני סגור - מעין קופסת שימורים לבני אדם שמקפיאה כל תהליך ביולוגי - ללא זיכרון של מי היא ומה הביא אותה לשם. לנוחיותה ולנוחות העלילה התא מאובזר בכל הטכנולוגיות העתידיות המשוכללות, כולל מערכת בינה מלאכותית שמצייתת לכל בקשותיה, למעט כמובן האפשרות לפתוח את אותו התא ולצאת לחופשי. בעוד החמצן הולך ואוזל, האישה מנסה לפענח מה הנסיבות שהביאו לכליאתה לפני שיהיה מאוחר מדי.

מהרגע שבו מתעוררת הגיבורה, בסצינה שמזכירה מאוד את "המטריקס" (הסרט שואב לא מעט אסתטיקה מהסרט ההוא), התנאים הקלאוסטרופוביים של המרחב הצר והדחוס מייצרים תחושה של לחץ וחוסר אונים באופן מוצלח למדי. התא הוא שחקן ראשי שנראה ועובד נהדר, וכמוהו גם השחקנית מלאני לורן (הזכורה כנוקמת היהודיה שושנה ב"ממזרים חסרי כבוד"), שמצליחה לקחת על גבה סרט שלם ולעבור בצורה משכנעת מרגעי אימה לרגעים שקטים ונוגים. העיצוב מרהיב ועשיר וכולל לפחות סצינה אחת עוצרת נשימה, ללא קשר לגורל ריאותיה של הגיבורה.

פילוסופיה על חשבון עלילה

פרט מעניין לגבי מערכת הבינה - את קולה תרם השחקן הצרפתי מתיה אמלריק, כוכב הסרט "הפרפר" ופעמון הצלילה" שעוסק באדם משותק המדמה את מצבו לכליאה בתא משוריין על קרקעית הים. בדומה לסרט ההוא, ולסרטים כמו "127 שעות", הגיבורה קופצת במחשבותיה וזכרונותיה למקומות שונים בזמן ובמקום - אנחנו מדברים כאן על שעה וארבעים דקות אחרי הכל - והשילוב של הקפיצות האלה עם ההווה מחזק את תחושת הבלבול והסקרנות אצל הצופה ולא פוגם בתחושת המחנק.

אלא שלמרות כל נקודות הפתיחה האלו, שהיו אמורות להפוך את "חמצן" למותחן שמתהדק כמו חבל על הצוואר של הצופה, מתרחש באמצע הסרט מהפך פתאומי אל עבר תחום המדע הבדיוני ההגותי והאיטי, והמסתורין והמתח שנבנו נזנחים ולא ממומשים. כשהסרט נעשה רגוע ופילוסופי יותר, הדופק של הצופה עובר מהלב אל הראש, ובתחום זה אין לסרט מספיק מה להציע.

הבעיה המרכזית היא שהתסריט מגלה את הקלפים שלו מוקדם מדי, וכשהתעלומה המרכזית נחשפת כבר באמצע הסרט, הסיפור מאבד את הפוקוס ונאבק למצוא אותו שוב ללא הצלחה. מבלי לדבר על הגילוי שמערער את כל מה שידענו - שהוא לכשעצמו לא מטלטל כמו שהיה צריך להיות - תחושת המיידיות של הסרט מתפוגגת, הוא שוקע בסטטיות ונח במקום שבו הוא היה צריך להיות מופרע או מפתיע באמת. לפני הסיום הרדום, העלילה מספיקה להתפזר ליותר מדי רעיונות שונים ולא מפותחים מספיק.

חמצן

מגלה את הקלפים שלו מהר מדי. "חמצן"

אלכסנדר אז'ה הוא במאי מותחני אימה מנוסה, סרטו "מתח גבוה" (2003) נחשב לאחד מהסרטים הבולטים בז'אנר סרטי האימה הצרפתי, וסרטים נוספים כמו "פיראנה "3D (2010) ו"מלתעות האימה" (2019) זכו לביקורות חיוביות והצלחה קופתית. חבל שהשאפתנות שלו כאן לגעת בנושאים פילוסופיים גדולים באה על חשבון יכולותיו כמספר מתח ואימה מוכשר. במקום מותחן עם אורך נשימה, קיבלנו מדע בדיוני משתנק.


"חמצן", צרפת-ארה"ב 2021
בימוי: אלכסנדר אז'ה
100 דק'
זמין לצפייה ב-Netflix

bottom of page