כשגיא לנדאו הגיע למסקנה שארבעת הקירות שסגרו עליו בתקופת הקורונה זו ההזדמנות הכי טובה דווקא לעוף, הוא לא תיאר לעצמו שיגיע לחלל. יצירת הבכורה שלו, "Closer", מעוררת השתאות בכל קנה מידה. נטע טמשה ניצלה את הקירבה שלה לאחורי הקלעים כדי להבין איך זה מרגיש לרקוד על הירח
נטע טמשה
פורסם: 12.4.21
יש משהו בלוק המיוחד של "Closer" שתופס אותך כבר במבט ראשון. הלוק הירחי-חללי שלו לא מאפשר להמשיך לגלול בפיד הסתמי החוזר על עצמו, וכאילו מחייב בדיקה. הסקרנות לגבי האסטרונאוט המשוטט לבדו בירח משאירה אותך שם עוד כמה שניות, ואז נראה אותך עוזב כשהביט מתחיל. זהו, עכשיו זה רק אתה והאסטרונאוט לרומן קצר של קצת פחות מ-4 דקות עם פופ אלטרנטיבי, אינדי פסיכדלי. ושהחתולים והבישולים באינסטגרם יחכו.
בגילוי נאות אומר שמלבד שאר עיסוקיי, אני משמשת ביומיום כבת הזוג של יוצר השיר, גיא לנדאו, והייתי עדה לתהליך היצירה. מה שלא מנע ממני להתמכר ל"Closer" גם אחרי שיצא, שעם הסאונד הרך שלו, המלודיה הנעימה והמלים הנוגעות, גורמים כאילו בלי שנשים לב לחיוך לעלות מעצמו ולמצב הרוח להשתפר פלאים. גיא, שהוציא את השיר תחת שם הבמה Lannda, מספר שזה בדיוק מה שרצה שיקרה. "כל אחד שואל את עצמו בתקופה הזאת מה הלאה ומה יהיה עכשיו. הרגשתי שהקורונה הולידה איתה אווירה קודרת ויצירה עצובה. אני רציתי בדיוק ההפך, שאנשים ירקדו, דווקא בגלל כל זה. קצת מה שנקרא 'תרימי נשמה'."
הקפדה מעוררת השתאות על כל פרט ופרט
בימים כתיקונם, גיא הוא מוזיקאי וגיטריסט שעובד בלי הפסקה. למעלה מעשור שהוא פעיל בסצינה של תעשיית המוזיקה כמפיק וכחבר להקה (ילדי השדה, הקולקטיב), ושיתף פעולה בין השאר עם מוזיקאים רבים כמו אמיר דדון, בניה ברבי, מארינה מקסימיליאן, דניאלה ספקטור ועוד. אני אולי לא אובייקטיבית לגבי הכשרון והיכולות המוזיקליות של גיא, אבל עם החיבוק החזק של תחנות הרדיו והתגובות הנלהבות של מי שצופה בקליפ, קשה להתווכח.
"Closer" נולד בין ארבעה קירות, כשהכל השתנה מקצה אל קצה. "הפסיקו את ההופעות, אף אחד לא ידע לכמה זמן, והרגשתי שכל מי שאני מדבר איתו עובר איזה סיפור," גיא נזכר. הקשיים של התקופה לא איחרו להגיע. בזמן שרובנו נמרח על השזלונג, סיים עוד בינג' בנטפליקס וההתמודדות המורכבת היחידה היתה מה לנשנש, גיא הבין שעל אף החששות וחוסר הוודאות בתקופה הזו, זה הזמן לצאת עם יצירה עצמאית. "הרבה דברים התנקזו בימים האלו. סיטואציות של זוגיות, הגיל והתקופה הביאו אותי למקום של יאללה, תביא את זה, אין לך מה להפסיד. נסה לזרום ולא לבקר את עצמך, פשוט תיתן לזה להיות."
מאותו רגע, גיא החליט לא לחשוב יותר מדי ופשוט יצר. או יותר מדויק, שיחק במחשב. לרוב תהליך יצירה הוא כזה שכל התקוות נתלות על התו או הליין המדויקים. הפעם, העיקר היה פשוט להיות בעשייה, ומה שיהיה יהיה. "השיר לא נכתב ממקום מודע. זה היה כמו משחק מחשב. אני יושב כל היום מול המסך ומג'נגל בין האפשרויות שיש לי. מבחינתי, במשחק הזה אני צריך לכתוב, להקליט ולייצר עד שזה מגיע למשהו שלם. השיר התחיל בכלל כג'יבריש. לאט לאט מצאתי שיש מלים שמתחברות בתת מודע למה שחיפשתי. שם בעצם הגעתי לשלב האחרון של המשחק."
לג'נגל בין האפשרויות. גיא לנדאו. צילום: מאיר כהן
בשלב הזה גיא פנה לאנימטור, המוזיקאי והשחקן אלדר ברנטמן והציע לו להצטרף למשחק. ברגע שאלדר שמע את השיר, היתה לו תחושת בטן בנוגע לכיוון הנכון של הקליפ. "פניתי אליו בכלל עם רעיון אחר," גיא מספר. "אחרי שנפגשנו הוא שלח לי שוט קצר של אסטרונאוט רוקד על הירח עם קטע מהשיר. זה היה בשבילי כל כך פרש ונכון, ממש הרגשתי איך שזה מרקיד אותי. התחלנו לעבוד ביחד ולדמיין את הסיפור של האסטרונאוט שלנו."
משם הם עפו לחלל, תרתי משמע. בדיאלוג יצירתי בשלט רחוק, תוך שימוש באנימציה ממוחשבת והקפדה מעוררת השתאות על כל פרט ופרט - החל מהצללית של הטייפ המסתורי המעופף לו בירח, המראה הרטרו הכל כך אופייני שלו, שמעורר אף הוא געגועים למקום מוכר וחם, דרך השתקפות המראות השונים בקסדה, וכלה באבק הניתז ממגפיו של האסטרונאוט – יצרו עולם ירחי מקצועי ואמין לעילא, ועם זאת מקום שכל דבר יכול לקרות בו. כמו הופעת סולו על במה ענקית וצבעונית, שמשקפת בו זמנית גם בדידות, גם יצירה, גם תשוקה לשוב ל"ביחד", להתקהלות, לקירבה, וגם אופטימיות ובעיקר מוזיקה טובה. שזה אולי במשפט אחד הסיפור של השיר.
"הקלישאה פה באמת נכונה. צריך להשתדל ולנסות להתקרב אחד לשני. זאת תקופה עם סיפור על מרחק, ומה שמדהים בתקופה הזאת, זה שלכל אדם בעולם יש סיפור כזה. יש רגע בקליפ שפתאום מגיח כדור הארץ. מתוך כל האפור והנייטרליות של הירח, פתאום מופיעים צבעים חמים, צבעים של בית. באיזשהו מקום זה רגע של רווחת אנחה, של רוגע, של קירבה."
הקליפ עצמו נפתח בשוט פתוח של מדבריות הירח עם אסטרונאוט שנמצא שם לבדו. מפה לשם אחרי כמה צעדי ריחוף הוא נתקל במשהו שלא ציפה לפגוש במקום כזה. רק כאן, אחרי כמעט 50 שניות מסך, מתחיל השיר. יש שיאמרו שזה צעד די אמיץ, שעלול לשים לשיר "רגליים", הרי התכנסנו כאן בשביל השיר עצמו, אבל המתח שנוצר בצפייה בקליפ מאפשר את הפער הזה. "בהתחלה לא היתה התלבטות בכלל, זה היה ברור שזה צריך להיות ככה, כדי לבנות את המתח לקראת הריקוד, כדי שיהיה מפתיע. כשסיימנו את הקליפ הבנו שזה אולי קצת ארוך והתלבטנו, אבל מהר מאוד הבנו שזה חלק בלתי נפרד מהיצירה."
אומנם נסיעה לחלל נראית כמו חלום רחוק, אבל חלומות הרי נועדו שיגשימו אותם. ואולי הדבר שהכי מאפיין את "Closer" זה מה שבכלל לא שמנו לב אליו במבט ראשון. "זה מעניין שכבני אדם אנחנו מבינים את החוקיות בחלל, ומבינים שזה לא אפשרי שאסטרונאוט ירקוד, או יסיט את הקסדה שלו. זה יכול להיראות כפארודיה, אבל כנראה שזו המטאפורה. שזה אפשרי למרות הכל."
Closer / LaNNdA
I don't Know what to do about it
It feel like I’m losing your love
I don’t care what you think about it
It feels like a voice from above
You are mine And I’m yours
It's hard to think on something else
I don’t care what you think about it
It's easy to give up on me
Closer
All I need is you come closer
All you need is to be stronger
Come on lover
Come over
Please come home
Feel my heart beats
Let go of your finest tricks
We are one
Cannot run, No
Like fire dance in the streets
I don’t care what you think about it
Its easy to give up on us
הפקה, עיבוד, קולות, מלים ולחן: גיא לנדאו
גיטרה בס: דניאל אנגליסטר
מאסטר: ארן לביא
וידיאו ואנימציה ממוחשבת: אלדר ברנטמן
עיצוב סאונד ואפקטים: רועי רבינוביץ׳
תרימי נשמה. גיא לנדאו. צילום: מאיר כהן